Způsob nápravy SPU a formy péče o dyslektiky
V současné době existuje již celá řada forem umožňující s dyslektiky pracovat na kompenzaci jejich obtíží. Jedná se o způsoby odstraňování či alespoň zmírnění poruchy ve smyslu pedagogickém, psychologickém a sociálním.
Vzhedem k tomu, že rodiče dyslektiků hledají stále nové možnosti jak svým dětem pomoci, rozšiřuje se i nabídka mimoškolních forem péče o dyslektiky, zejména v době letních prázdnin, kdy jsou školy a školská poradenská zařízení zavřené. Stále více získávají na atraktivitě vícedenní pobyty a tábory pro děti s SPU. Program těchto letních aktivit je shodný s běžným táborovým. Hravou formou se prolínají reedukace SPU, psychorelaxační cvičení, jóga, arteterapie, relaxační plavání, hippoterapie apod.
Aby měly nápravné postupy náležitou účinnost, musí mít určitý řád a musí být při nich dodržována jistá strategie. Jsou doporučovány tyto zásady, které se při provádění dyslektických nácviků osvědčují:
- vyjít z celkové analýzy případu dítěte a z co nejpřesněji provedené diagnostiky, jak psychologické, tak speciálně pedagogické
- nechat dítě zažít pocit úspěšnosti hned při první hodině prováděné reedukace
- postupovat po malých krocích, snažit se pracovat na základě multisenzoriálního přístupu (zapojení co nejvíce smyslů do nápravy), v atmosféře klidu a bezpečí
- reedukace zahájit vždy raději na nižší úrovni náročnosti, postupně požadavky zvyšovat, než naopak (zásada postupování po malých krocích)
- snažit se o zautomatizování schopností
- dodržovat obsahové struktury jednotlivých sezení
- dodávat dítěti sebedůvěru
- snažit se o vyloučení rušivých podnětů pro práci
- reedukaci provádět pravidelně a dlouhodobě
- pravidelně informovat rodiče o výsledcích jednotlivých sezení a zapojit je aktivně do práce s dítětem
Mezi základní formy řadíme:
- Reedukace prováděné učitelem českého jazyka v rámci výuky v běžné třídě ZŠ. Tato forma postačuje poměrně dobře dětem s lehčím stupněm SPU za předpokladu, že dochází k dobré spolupráci mezi učitelem, rodičem a žákem.
- Reedukace uskutečňovaná speciálním pedagogem v průběhu výuky běžné hodiny českého jazyka. Tato forma se realizuje na školách s více paralelními třídami, kdy v rozvrhu je výuka českého jazyka ve třídách souběžné. Speciální pedagog – češtinář či češtinář - absolvent kurzu pro výuku žáků s SPU pak z těchto tříd shromažďuje dyslektiky a vyučuje je zvlášť za pomocí potřebných speciálních metodik. Forma je vhodná pro těžší stupeň SPU.
- Reedukace prováděné ve speciálních hodinách nápravy SPU, zřízených na běžné ZŠ. Nápravu vede speciální pedagog či pedagog – absolvent kurzu specifických poruch učení většinou po vyučování nebo před ním. Nemělo by se jednat o běžné doučování , ale o práci speciálně-pedagogickými metodami, při jejichž důsledném dodržování a ve spolupráci s rodiči dochází ke zlepšení obtíží dítěte. Tato forma je nejpoužívanější u dětí integrovaných do běžných tříd ZŠ.
- Reedukace individuální nebo skupinová prováděná v rámci ambulantní nápravy v pedagogicko-psychologické poradně. Speciální pedagog provádí reedukaci za přítomnosti rodičů a zaměřuje se – kromě přímé práce se žákem – na odborné vedení rodiče, který s dítětem stejným způsobem doporučená cvičení pravidelně realizuje v domácím prostředí.
- Reedukace prováděná v rámci specializované třídy (dyslektické třídy) zřízené na běžné základní škole či na speciální škole pro děti s SPU. Reedukace zde bývá velice intenzivní a prolíná celým vyučováním. Tuto formu lze doporučit pro žáky s těžkým stupněm specifické vývojové poruchy učení. Vhodná je též pro žáky se skony k neurotickým projevům a dalším emocionálním poruchám, zvýrazněným vlivem tlaku na výkon v běžné základní škole.
Kromě těchto základních forem péče se v posledních letech stále více objevují další varianty.
- Reedukace přímo ve škole, prováděná ambulantně pracovníkem PPP, většinou po vyučování
- Reedukace prováděná ve zdravotnictví, většinou na logopedických pracovištích, při psychiatrických odděleních
- Reedukace prováděná ve speciálně-pedagogických centrech
- Reedukace v rámci Dys-centra, Dys-klubu apod. Tato zařízení sdružují rodiče a přátel dys-dětí a mimo jiné se zabývají reedukacemi obtíží dyslektiků
- Vícedenní pobyty a tábory pro děti s SPU. Program těchto většinou letních aktivit je shodný s běžným táborovým. Hravou formou se prolínají reedukace SPU, psychorelaxační cvičení, jóga, arteterapie, relaxační plavání, hippoterapie apod.