Způsob nápravy SPU a formy péče o dyslektiky

V současné době existuje již celá řada forem umožňující s dyslektiky pracovat na kompenzaci jejich obtíží. Jedná se o způsoby odstraňování či alespoň zmírnění poruchy ve smyslu pedagogickém, psychologickém a sociálním.

Vzhedem k tomu, že rodiče dyslektiků hledají stále nové možnosti jak svým dětem pomoci, rozšiřuje se i nabídka mimoškolních forem péče o dyslektiky, zejména v době letních prázdnin, kdy jsou školy a školská poradenská zařízení zavřené. Stále více získávají na atraktivitě vícedenní pobyty a tábory pro děti s SPU. Program těchto letních aktivit je shodný s běžným táborovým. Hravou formou se prolínají reedukace SPU, psychorelaxační cvičení, jóga, arteterapie, relaxační plavání, hippoterapie apod.

Aby měly nápravné postupy náležitou účinnost, musí mít určitý řád a musí být při nich dodržována jistá strategie. Jsou doporučovány tyto zásady, které se při provádění dyslektických nácviků osvědčují:

  1. vyjít z celkové analýzy případu dítěte a z co nejpřesněji provedené diagnostiky, jak psychologické, tak speciálně pedagogické
  2. nechat dítě zažít pocit úspěšnosti hned při první hodině prováděné reedukace
  3. postupovat po malých krocích, snažit se pracovat na základě multisenzoriálního přístupu (zapojení co nejvíce smyslů do nápravy), v atmosféře klidu a bezpečí
  4. reedukace zahájit vždy raději na nižší úrovni náročnosti, postupně požadavky zvyšovat, než naopak (zásada postupování po malých krocích)
  5. snažit se o zautomatizování schopností
  6. dodržovat obsahové struktury jednotlivých sezení
  7. dodávat dítěti sebedůvěru
  8. snažit se o vyloučení rušivých podnětů pro práci
  9. reedukaci provádět pravidelně a dlouhodobě
  10. pravidelně informovat rodiče o výsledcích jednotlivých sezení a zapojit je aktivně do práce s dítětem 

Mezi základní formy řadíme:

  • Reedukace prováděné učitelem českého jazyka v rámci výuky v běžné třídě ZŠ. Tato forma postačuje poměrně dobře dětem s lehčím stupněm SPU za předpokladu, že dochází k dobré spolupráci mezi učitelem, rodičem a žákem.
  • Reedukace uskutečňovaná speciálním pedagogem v průběhu výuky běžné hodiny českého jazyka. Tato forma se realizuje na školách s více paralelními třídami, kdy v rozvrhu je výuka českého jazyka ve třídách souběžné. Speciální pedagog – češtinář či češtinář - absolvent kurzu pro výuku žáků s SPU pak z těchto tříd shromažďuje dyslektiky a vyučuje je zvlášť za pomocí potřebných speciálních metodik. Forma je vhodná pro těžší stupeň SPU.
  • Reedukace prováděné ve speciálních hodinách nápravy SPU, zřízených na běžné ZŠ. Nápravu vede speciální pedagog či pedagog – absolvent kurzu specifických poruch učení většinou po vyučování nebo před ním. Nemělo by se jednat o běžné doučování , ale o práci speciálně-pedagogickými metodami, při jejichž důsledném dodržování a ve spolupráci s rodiči dochází ke zlepšení obtíží dítěte. Tato forma je nejpoužívanější u dětí integrovaných do běžných tříd ZŠ.
  • Reedukace individuální nebo skupinová prováděná v rámci ambulantní nápravy v pedagogicko-psychologické poradně. Speciální pedagog provádí reedukaci za přítomnosti rodičů a zaměřuje se – kromě přímé práce se žákem – na odborné vedení rodiče, který s dítětem stejným způsobem doporučená cvičení pravidelně realizuje v domácím prostředí.
  • Reedukace prováděná v rámci specializované třídy (dyslektické třídy) zřízené na běžné základní škole či na speciální škole pro děti s SPU. Reedukace zde bývá velice intenzivní a prolíná celým vyučováním. Tuto formu lze doporučit pro žáky s těžkým stupněm specifické vývojové poruchy učení. Vhodná je též pro žáky se skony k neurotickým projevům a dalším emocionálním poruchám, zvýrazněným vlivem tlaku na výkon v běžné základní škole.

Kromě těchto základních forem péče se v posledních letech stále více objevují další varianty.

  • Reedukace přímo ve škole, prováděná ambulantně pracovníkem PPP, většinou po vyučování
  • Reedukace prováděná ve zdravotnictví, většinou na logopedických pracovištích, při psychiatrických odděleních
  • Reedukace prováděná ve speciálně-pedagogických centrech
  • Reedukace v rámci Dys-centra, Dys-klubu apod. Tato zařízení sdružují rodiče a přátel dys-dětí a mimo jiné se zabývají reedukacemi obtíží dyslektiků
  • Vícedenní pobyty a tábory pro děti s SPU. Program těchto většinou letních aktivit je shodný s běžným táborovým. Hravou formou se prolínají reedukace SPU, psychorelaxační cvičení, jóga, arteterapie, relaxační plavání, hippoterapie apod.